2010. április 19., hétfő

A mini első két kalandos éve

2007. márciusában vált családtaggá a mini, és ezzel elkezdődött egy hosszú, de kitartó és büszke küzdelem.
Az, hogy az index már a Málagai indulásnál sem nagyon akart működni, szemet szúrhatott volna, de mi jóindulatúan azt feltételeztük, hogy valami véletlen. Aztán hamar rájöttünk, nem az volt. Ez a mini nem egyenesen Németországból jött, volt már előttünk egy spanyol tulaja néhány hónapig, állítólag autószerelő volt az illető, de nem tenném érte tűzbe a kezem. A lényeg az, hogy rögtön az első héten kiderült, hogy a kocsi teljes elektromos cucca nagyon kontár módon lett buherálva. Van egy csomó drót, ami az egyik végén barna, a másik végén kék-fekete, illetve olyan is, ami az egyik végén zöld, a másik végén sárga, de középen piros-fehér. Erre úgy jöttünk rá, hogy néhány napos használat után az index sztrájkolni kezdett. Sebaj, a duda elvégezte helyette a feladatokat. Akárhányszor indexelni akartunk, mindig dudálni sikerült. Persze ezt a hibát sokan észre sem vennék, de mi minden manőverhez használunk indexet, amihez a kresz előírja, így kicsit rosszul viseltük.
Egy hét után elment egy szerelőhöz. Egy öregúr, állítása szerint világ életében minikkel foglalkozott, ez jó ómennek tűnt. Megbeszéltük, hogy átnézi, aztán készít árajánlatot, hogy mit kell feltétlenül és sürgősen javítani, és mit lenne jó. Másnap telefonált, hogy még nem nézett át mindent, de 300 €-nál tart, és már le is festette a motort. Barnára. Király. Ja, és nincs alvázszám a kocsin.
Na, azért nem eszik olyan forrón a kását. Még szerencse, hogy a bácsi világ életében minikkel foglalkozott, és pontosan tudja, hogy mikor hol készült modelleken hol kell keresni az alvázszámot. Gugli a barátunk, még aznap délután előkerült az alvázszám, csak le kellett vakarni a piros festéket, amit szépen ráfújtak jó vastagon, miután három hónappal korábban átment az első spanyolországi vizsgáján. Mint kiderült, eredetileg zöld volt. Brittish Racing Green. Ráadásul olyan szépen festették le, hogy a csomagtartófedél belülről csak helyenként volt piros, de a kocsi belseje még mindig zöld, ahol kilóg a vas. És a tetőn a kockák meg az egyéb fehér sávok rajta mind-mind kétes minőségű matricák.
A bácsi végül állított valamit a fékeken talán, az én drága férjem meg volt olyan rendes, hogy kifizette neki a motor barna festését, és többet nem hallottunk felőle.

Következett az sk szerelések időszaka.
Fékbetét-csere (kevlár!!!). Drótok kuszálása. Új bizti-doboz. Kiegészítő lemezecske a sofőrülés helyzet állítához, hogy a Jeromos is be tudjon ülni. Optikai tuning (új kormány, zseb és hangszóró-tartó az ajtókra, csomagtartó „kárpitozása”, csomagtartófedél belsejének pirosra festése, órák hátlapjának hidi-dizájnja, műszerfal cseréje – szerintem csúnyábbra, de ezt nem merem hangoztatni). Aztán újabb hiba-jelenség: nem önindítózik. Orvosolás: meg kell nyomogatni a drótokat, amik kilógnak a slusszkulcs alatt, és újrapróbálkozni. Általában másodszorra már érintkezik.





Kapott egy ilyen csodapántot is a motorjáztetőre.

Talán egy hónapja lehetett nálunk a mini, amikor a Jeromosnak eszébe jutott lecsekkolni a motorszámot (itt nem nézik vizsgán, nincs eredetiség vizsgálat, senkit nem érdekel a motorszám). De hát mégis. A forgalmi szerint „14H széria”. A motorba más van ütve: 14A 657354687. Persze nem konkrétan ezek a számok, de a „H” és az „A” tuti. Indult a nyomozás. Kiderült, hogy ilyen számmal mini motor nem készült.

Eddig meg sem említettem, nem is tűnt fontosnak. Mini Cooperként vettük, tehát a Cooper bácsi által feljavított, 1300-as motorral. A hirdetésben ugyan mini 1300 szerepelt, a Jeromos külön megkérdezte az eladótól, hogy akkor ez most mi? Mert hát ugye az 1300-as minik mind Cooperek voltak. Ugye nem cserélték le az eredeti Cooper motort egy 1300-as mondjuk metro motorra? Nem ez lenne az első eset... Neeeem, deehoogy. Ez egy Cooper.

Hát, gugli mindent tud, így megtudtuk: a 94-es évjáratú (spi injektoros) minibe belebuheráltak egy 88-as metroból kioperált porlasztós motort. Injektor maradt, a hengerfej nem is emlékszem melyiké volt eredetileg, amúgy is lényegtelen. Tehát nem tudjuk, hogy hány km van a kocsiban, mennyi a motorban, és mennyi a váltóban. A sofőrülésben biztos jó sok, ui a hevederek hamar kiszakadtak. Így legalább jobban elfér a tulaj. Én meg hosszú útra törölközőt / széldzsekit pakolok a fenekem alá. Rövid úton meg a fenékizmokat erősítgetem.

Mindeközben az ember fia ugye ismerkedik más minisekkel, internetes fórum, veterán-találkozók, stb. Az országos szintű mini fórumon jött is a remek ötlet: legyen évente egy nagy fórumos találkozó, minden évben máshol. Az első ilyen találkozó megvalósítása 2008-ra, a májusi hosszú hétvégére esett. Tarragonában, Madridtól 500 km.


Még szerencse, hogy a skodához univerzális tetőcsomagtartót vettünk, pont jó a minire is. Kicseréltük a gyereküléseket a jókra, bepakoltuk az egész családot, és nekivágtunk első hosszú utunknak. Jól is ment az autó, a 88-as buherált motorjával. Az első 385 km-en. Aztán elkezdett furcsán szólni, és lassulni. Itt volt az a pillanat, ahol elkezdtem átérezni, hogy milyen jó ócskavassal utazni: bármilyen meglepetés érhet. De ugyanebben a pillanatban arra is rájöttem, hogy mennyi mindenre jó lesz még az a sok minden, amit apukámtól megtanultam évekkel korábban. Nem vagyok egy Marc Gené (nagyon jó fülű F1 tesztpilóta, a spanyol adás szakkomentátora, és az autó hangja alapján megmondja, hogy konkrétan mi baja van egy autónak verseny közben), de rögtön tudtam, hogy 3 hengerrel megyünk. Emelkedőn.
Megálltunk. Motorháztető kinyit. Vár. Kihűl. Gyujtógyertyák ki. (volt ám gyertyakulcs a Jeromosnál) Közel 20 évvel azelőtti emlékeim alapján mind az összes gyertyahézag jó volt. Megyünk tovább. Mintha jobban menne. Mégsem. Szerintem már csak 2 hengerrel megyünk. Ott egy pihenőhely, csak addig bírd ki. Telefon apának. Ezt-azt kérdezget, nem nagyon tudunk válaszolni, kiderül, hogy távirányításban nem fogjuk tudni megjavítani, de legalább arra jó volt, hogy anya is izguljon nagyokat. Még szerencse, hogy a biztosításban benne van, hogy autómentőt küldenek értünk, és hazaszállítanak, esetleg az úticélig, ha az közelebb van, amennyiben nem tudják megjavítani az autót néhány órán belül.
Dehát addigra már este fél 9 volt. Így bevittek minket egy Bujaraloz nevű igen emlékezetes falucskába, ahol egyetlen árva „szálloda” volt, egyetlen háromágyas szobával, az is rettenet cigiszagú volt. Végül megoldottuk, hogy négyen elaludjunk a három ágyon, a fiúk addigi életük legizgalmasabb kalandjaként élték meg szerintem.
Másnap reggel beletúrtak valamit a minibe, megállapították, hogy nem tudják megcsinálni, így küldtek egy autót sofőrrel, hogy elvigyen minket a célig, a minit meg majd szállítják abba a műhelybe, amelyikbe akarjuk, lakóhelyünktől 10 km-es körzeten belül.
Így érkeztünk meg életünk első mini-találkozójára egy C8-as citroennel, majd (szintén életünkben először) kölcsönöztünk egy Fiat Bravat, és azzal virítottunk a minik között.



Addigra már szépen alakultak a minis ismeretségek, és már tudtuk, hogy a legjobb kezekben Benitonál lenne az autónk. De az ő műhelye Barcelonában van. El is vállalta, már csak a biztosítót kellett meggyőzni. Néhány órányi telefonálgatás és győzködés után szabad utat kaptunk. A mini ment Benitohoz.

Benito nekiállt szétszedni. Diagnosztizálni. Az hamar kiderült, hogy telefonos távirányítással az út mellett nem nagyon tudtuk volna megjavítani. Motorgenerál lett belőle. A hengerfej 2 hónapig jött angliából. De végül megjött. Egy hónap múlva (2010 május) fizetjük a kölcsön utolsó részletét.

De ne szaladjunk így előre. Említettem már a sógornőm seat 600-asát. Állt a garázsban, és azon kívül még a garázsban is állt. De a Jeromos elkezdte győzködni, hogy használja már, járjon vele találkozókra, regisztráljon a 600-as fórumon. Jó-jó, de be kéne indítani. Lemerült az aksija. Ott voltunk négyen felnőttek, két pasi, és egyik sem tudott beindítani egy autót betolásból. Mekkora szernecse, hogy a 105-ös skodák se szerették a téli inulásokat... A harmadik próbálkozásra azért csak beindítottam. A következő héten ment vizsgára, a 30 éves gumikkal, fék nélkül, de átment. Pedig nem lett megkenve senki. Gyorsan kapott is új gumikat, és elkezdett találkozókra járni a sógornőm is. Már a 600-as fórum moderátora.



Három hosszú minitlen hónap után augusztusra elkészült a mini, állítólag 85-90 körüli lovacskát pakoltak bele. Hol fér el annyi ló egy miniben. Még egy ferrariban csak-csak... (már régi, de hátha valaki nem ismeri: Apa, a piros autó a lovacskával, az a ferrari?)



Pont azon a hétvégén volt a második (csak egynapos) fórumos mini-találkozó, ezúttal Burgosban (Madridtól 250, Barcelonától 650 km). Latolgattuk a lehetőségeket, az egyértelművé vált, hogy a Jeromos egyedül megy, a fiúkat nem tesszük ki ekkora kocsikázásnak egy bejáratós autóban egy ebéd kedvéért. Végül nem egyenesen Barcelonából ment, hanem szombaton elvonatozott a miniért, este hazajött vele, és vasárnap ment Burgosba találkozni. Az étterem előtti utolsó körforgalomban kapott egy puszit a mögötte jövő minitől.
Nem nagyot, éppen csak akkorát, hogy a hátsó miniben ordítani kezdjenek a baba-méretű gyerekek, meg hogy engem a guta ütögessen. Azon a találkozón 2 trófeát is elnyert: a legmesszebbről jött autónak járót (ui többen jöttek közel ugyanolyan messzíről, de neki beleszámolták az előző napi Bcn-Madrid utat is), illetve a legbibisebbnek járó rögtönzött trófeát is.


Ennek a csattnak a javíttatása kapcsán ismertük meg azt a srácot, akihez azóta is visszük „nagyobb” (értsd a ház előtti parkolóban nem elvégezhető) javításokra. Ilyen kis javításra ugye nem kell spéci minis műhely, jó lesz a legközelebbi is, gyalog 5 perc. Hát nem mini-őrült az ottani szerelő, a tulaj fia?

2008 augusztus óta jól megy a mini. Kicsit zörög. Na jó, nagyon. Meg szuszog. Meg büdös. El is vittük szerelőhöz. Azt mondta, hogy ha esetleg leszednénk a kipufogóra ragadt nejlonzacskót, lehet, hogy kevésbé lenne büdös. Azóta nem büdös.

Megvolt a bejáratás. Sokáig kímélve volt, aztán a madridi hungaroringen ki lett próbálva, hogy mit tud. Kiderült, hogy jól gyorsul, mégiscsak elférnek ott azok a lovak, de az is kiderült, hogy rövid a célegyenes, vacak váltóval nem lehet kipróbálni a végsebességet. Azóta a váltó már megjavult a szomszéd műhelyben.
Annyit elárulok, hogy majdnem egy éve egy forgalom- és trafipax-mentes autópályán GPS szerint 160-ig, az órája szerint 175-ig nyomtam neki, tovább nem akartam, gyerekekkel voltunk. Azóta nem mentem 125-nél többet. Skodával sem.

2010. április 18., vasárnap

A csotrogány-őrület első tünetei

Bár nem hiszem, hogy ezt valaha bárki olyan elolvasná, aki nem ismeri az előéletemet, de azért megpróbálom velősen összefoglalni.

Még kisgyerek voltam, de azért még egész jól emlékszem rá, amikor az én apukám letette a jogsit. Rögtön utána elkezdett kocsit keresni a különböző budapesti és környékbeli autópiacokon (hamarabb ugye nem tudta volna hazahozni, mivel a családban senki nem vezetett - hú, ez úgy hangzik, mintha az ötvenes évekről beszélnénk, pedig a nyolvanas évekről van szó).
Elvenen él bennem, hogy mennyire vártam az „új” autó érkezését, egyszer azt álmodtam, hogy egy sárga tetetű piros 100-as skodával állított be, talán nem véletlenül, ui azt tudtam, hogy skodát keres. De hogy honnan szedtem, hogy más színű lenne a teteje, mint a többi része? Talán velem született rendellenességről van szó.
Végül megérkezett a várva várt, igen, piros skoda, bár 110-es volt!!! UK-50-64. Az én szegény apukám ripityára szedte, hónapokig meló után azon dolgozott, teljesen felújította, még le is festette (persze helyenként megfolyt a festék), végül elkészült a drága. Az M-7-esen még 140-et is mentünk vele, még szerencse, hogy akkoriban nem nagyon voltak trafipaxok.

Sok-sok évig ez volt a családi autó, nyaralni jártunk vele, meg rengeteget kirándulni. Imádtuk.
Aztán lett egy 105-ös sokda helyette, KN-93-07, később BUS-360. Utáltuk. Ez nem ment 140-et az M7-esen, viszont felforrt a hűtővize, amikor szegény anyukám egyedül vitt hármunkat egy hétvégi csobbanásra a Balcsira, mobiltelefon meg ugye akkoriban nem nagyon volt. Viszont apukám megtanult remekül hengerfejtömítést cserélni, a későbbiekben már én is segítettem neki.

A hengerfejtömítés-csere után azért Aténig is elvitt minket. Csak a tetőkárpit szakadt le, amint fölmentünk az M5-ösre, mert befújt a szél a lehúzott ablaknál. Így júliusban csukott ablakokkal mentünk le Görögországig.
Ebben az időben már szegény Öreg Skoda útban volt, így hiába ellenkeztünk, toporzékoltunk, ment szegényke a bontóba.
Ezután volt még egy 120-as is, azzal is elég sok baj volt, megtanultam rajta gyertyahézagot beállítani, féket légteleníteni (legalábbis a pedált nyomkodni), és nem utolsó sorban vezetni. Megtanultam piros lámpa előtt fékezés közben kettesbe rakva újra indítani a lefulladt motort, megtanultam, hogy milyen hangja van a benzinmotornak, amikor 4 helyett 3 hengerrel megy, megtanultam betolni, illetve betolásból beindítani... Csupa izagalmas dolog, amit manapság kevesen tudnak. Hát aztán, én meg nem tudom megbikázni.

Lassacskán bekövetkezett az önállósodásom. Egy igen kedves ismerősöm, akinek volt egy gyönyörű veterán BMW-je, elég sokat izélgetett, hogy legyen már saját autóm, de igyekeztem ellenállni, mondván, hogy sokba kerül a fenntartása. Aztán jött az Erasmus-ösztöndíj, megismertem a Jeromost, rávettem, hogy jöjjön velem Magyarországra lakni, és hozza el a tigráját is. (yachtja csak az apukájának volt) Aztán a móri úton jól beborult vele az árokba, a spanyol biztosító meg nem fizette a magyarországi javítást, így a tigra haza, mi meg autó nélkül. Vettem hát az ösztöndíjból spórolt pénzemen egy – micsoda meglepetés – 120-as skodát. 110R-et kerestem, de sürgős volt a dolog, így maradt a fehér 120-as, ENJ-081.

Azt már nem utáltam annyira, bár ott is volt valami vezérműlánc-szaggatás (én akkor épp kórházban voltam, a Jeromos alkotta), kicsit később féltengely-törés (azt már én intéztem, sk, a Nesztor első születésnapja előtti napon, így apukám az első unoka-születésnapot, egy szép áprilisi vasárnapot, tengely-cserével töltötte, de hétfőn újra tudtam vele egyetemre menni). Végül elköltöztem Madridba, otthagytam apukámnak, hadd használja. Ő meg kicsit később odaadta egy Fabiáért. Nem igazán sirattuk meg, pedig azért jól szolgált szegény.

Végre igazi békeidők következtek. Lehet találgatni, milyen családi autónk lett... Bizony-bizony, Skoda Octavia, 1.9 TDi. Hatalmas csomagtartó, alacsony fogyasztás, olajcsere 50ezer (!) km-enként, megbízható, sose volt vele baj. Csak hát két jogsira egy autó... Egy darabig lehet békeidőnek tekinteni, de egy idő után háború lesz belőle. És ebből lett a fordulópont.

Az én drága férjuramnak, aki metróval jár dolgozni, és a metrómegálló gyalog 20, busszal 25 percre van, kellett egy autó, hogy ne kelljen szegénykének buszozni addig. Mert hát ugye néha, a fene nagy spanyol sivatagban is esik az eső, és akkor esőben kell megtennie a házunktól a buszmegállóig azt a 300 métert. Jöttek az ajánlatok.
Renault 5-ös egy kollegája valami rokonától, talán 100 €-t kért érte, papírokkal, menetkészen. Tiltakoztam. Szerencsére eltűnt a látóhatárról.
Egy seat 600-as, papírok nélkül, fene tudja milyen állapotban, ingyen elvihető, csak vigyük már. Palenciában (kb 260 km Madridtól). Keressek trailert. Jaj de zöldfülűek voltunk, eszünkbe se jutott, hogy akár utánfutóval is el lehetne hozni. Mindegy is, se traileres se utánfutós ismerősünk nem volt egy darab sem. Meg olyan nagyon nem is küzdöttem, hogy találjak. Hónapokkal később hallottuk, hogy a szomszéd faluba került egy autószerelő gyerekhez. Még egy kő leesett a szívemről.

Akár ez is lehetett volna...

A sógornőm örökölt egy 1971-es seat 600-ast a nagynénjétől. Új korától a nagynénié volt, Sevillában vette, ott még használta néha, aztán elhozta Madridba, és 30 évet állt a garázsban. 28000 km-t mentek vele, és az ég világon minden eredeti volt benne. (Azóta már belenyúltunk: kapott egy benzinszűrőt, és tavaly szükségessé vált egy hengerfej-felújítás). A Jeromos megpróbálta lenyúlni, de a sógornőm se most jött le a falvédőről.


Végül 2007 februárjában közölte velem az uram, hogy beszélni akar velem. Már kezdtem volna a csomagolást, de leültett a monitor elé, és megmutatta ŐT.

Miért pont mini? Hogy a bánatba jutott eszébe? Mr. Beant én is bírom, na de az kevés. Akkor már inkább egy bogár. Tudom, hülye szőke nőknek való, csak azok buknak rá. Akkoriban úgyis ki volt szőkítve a hajam. Persze tudtam én, hogy miért pont mini: az volt az első autója. Nyaralni járt vele, meg kirándulni, soha nem hagyta ott, pedig nem bánt vele valami jól. Közel öt évig járt vele, olajat egyszer sem cserélt benne, mégis rendesen viselkedett.

Hát jó, nézzünk minit. Zöldet szeretnénk mind a ketten. „Brittish Racing Green”-t. Ha lehet, elhúzható tetővel. Meg hát ugye nem dísznek kell, hanem használni, tehát lehetőleg légzsákkal. OK, 10 ezer (mármint €) körül kezdődnek a Németországból hozott példányok. Az eredetileg spanyol (tehát alul nem rohadós) darabok még drágábbak. Ez a srác, akinél találta, abból él, hogy Németországból hoz viszonylag jó állapotú miniket (főleg), elintézi a papírokat, és rendes felárral, de még így is a spanyol piachoz képest jó áron eladja őket. Volt is éppen egy eladó bogár. Azért nézzük csak a miniket. Volt 1500 spórolt pénzünk. A kis piros a kis kockás tetővel, a DRÁGA, 4500-at kóstált. Hát, ha hónap végéig lencsét eszünk, összejön még 500. De sietni kell, nehogy elvigyék. Volt ott még egy bordó is metál festéssel (bleh) 5300-ért, meg egy kis aranyos kék is, talán 3500-ért. Nekem az tetszett. De a képek alapján nem volt olyan jó állapotban, talán a kárpit volt szétmenve, nem is emlékszem. Olcsóbb volt. Végül a Jeromos beszélt a sráccal, átutalt neki 500 €-t, lefoglalja a pirosat, hétvégén megy érte, legfeljebb ha nem tetszik neki, egy másikat vesz meg. Van választék. Ja, talán nem említettem, mindez Málagában. 600 kilcsi. Gyerekekkel nem csinálunk meg egy szombati oda-visszát, ráadásul a srác csak miattunk nyitott ki szombaton, feltehetően nem akart egész nap ott ülni és ránk várni. Gyorsan repjegy-keresés, szombat reggel 7-kor indul, 8-ra ott van, olcsóbb, mint vonattal.
Hamar elérkezett a szombat. Jeromos korán elment, az eladó kiment elé a reptérre, onnan kocsival 10 percre volt az ipari épület, ahol tarotta a miniket. Én a fiúkkal szintén korán keltem, szaladtunk is elintézni minél előbb a nagy hétvégi bevásárlást, meg ha lesz még egy autó, abba kell még két gyerekülés, abba jó lesz a legolcsóbb is a hiperből.
Épp parkoltunk, amikor hívott a Jeromos, hogy ő a pirosat akarja. Megnézett többet is, mondta a srácnak, hogy egyet úgyis magával visz, meséljen az autókról, melyik honnan származik, mit kell róla tudni, mi jó bennük, mi nem. Nem mondott semmit. Marad a piros.
Én a fiúkkal elintéztem a bevásárlást, megvettük a gyereküléseket is, megyünk vissza a skodához. De hol a kocsikulcs? Zseb kipakol, táska feltúr, arc fehéredik. Hát persze, éppen telefonáltam, amikor elindultunk a kocsitól, még a kölköket is fegyelmezni kellett... Hát nem benne hagytam a slusszkulcsot a kocsiban? Nem is tudtam, hogy ilyen jó környéken lakunk. Vagy csak kellőképpen korán volt még. Fene tudja.
Kicsit később jön a telefon: már éppen indultam volna, amikor az index megadta magát. Most szerelik, aztán indulok haza.
Hosszú volt a várakozás, de csak megérkezett épségben.
A hazafelé útról csak annyit mesélt, hogy nagy népszerűségnek örvendett: többet integetett, mint pápabácsi a pápamobilban.
Ja, és a fék nem fog.