2010. október 30., szombat

A naivitásról...

Jaj, de naív voltam, amikor azt hittem, hogy a mini félre lesz lökve, amíg el nem készül a seat 600...

Még egy hónap se telt el a traveller örökbefogadása óta, újabb napot töltött vele a férjuram. Vele. Ahelyett, hogy velem töltötte volna.

Először is rápróbálta a frissen érkezett esőkabátot - amint az előző posztban említettem -, és amire szerencsére nem volt szükség eddig. De a fénykép erejéig fölpróbálta. Nem azért mondom, de nem a dizájner a jó, hanem a modell.


Ezután nekiállt tovább szanálni az alvázat. Először belül, a hátsó részen szedte föl az üvegszálas "javítást". No comment.



A rozsda eltávolítás után, ha már úgy benne volt, lekapta a festéket is. Nem tudom, mi ennek a magyar neve, de úgy működik, hogy az ember egy gél szerű trutyit ráken, és egy kis idő múlva elkezdi vakarni. Nem túl jó illatú, feltehetően legalább olyan egészséges is. Szóval, lejött az eredeti fösték.


Végül kapott foszforsavas löttyöt is, így remélhetőleg már nem fog tovább rozsdásodni a közeljövőben.



Jöhet a küszöb. Mint utóbb kiderült, nem sok értelme volt annak, amit ezután csinált, de azt legalább teljes odaadással tette. Na jó, igazság szerint azért volt értelme: megtudtuk, hogy a küszöb menthetetlen. Vagyis csere-érett.


A hétköznapokra azért még haza szokott jönni a férjuram, de újabb bizonyítéka a naivitásomnak: a gyújtáselosztó csak hazajött suttyomban. Lettek is bele izibe új pogácsák meg kondi.


A következő hétvégén családostul mentünk a sógornőm házába. Megint csak naívan azt gondoltam, hogy majd csiszoljuk egy kicsit a 600-ast. Hát, a többes számból hamar egyes szám első személy lett.
Viszont megpróbáltuk beindítani a motort. Ugye állítólag ment, amikor utoljára leállították. Így kapott egy kis benyát a porlasztóba, meg egy külső aksit. Egy fél órás önindítózás után meg is lett az eredmény. A vízszivattyú tropa, meg még nem is tudom, mi minden...


Azért akadt, aki még így is elégedett volt:



Éppen ezután futott be a szomszéd faluból az a srác, aki összetörte a piros minijével a mi piros mininket. Kérdezés nélkül neki is állt kiszerelni a motort.


Ez a srác mindig seftel valamivel, pontosabban mindig mindenfélét ajándékba visz. Ami neki kell, azt megszerzi valahonnan (családtól, baráttól, üzletféltől), aztán amikor már nem kell neki, aki az első adandó alkalommal odaadja valakinek. Így került hozzánk ez a néhány vasdarab, amit sikerült befeszíteni a garázsajtó helyére. Majd ha visszakerült a motor a helyére, mi is túladunk rajta. Az elektromos csigát kölcsön hozta.


Kb. ötödik próbálkozásra sikerült kiszedni a motort. Eleinte ugyanis a fényképezéssel voltam megbízva, de ezek a férfi emberek a súlypontról szerintem még nem hallottak. Így valahol, ahol éppen sikerült, rákötötték a kábelt a motorra, aztán elkezdték emelni, az rögtön be is fordult keresztbe, aztán emelték a kasznit is a motorral együtt... Még szerencse, hogy arra járt egy szerkezetes építész, akinek legalább annyi térlátása volt, hogy rájöjjön, az a motor átlósan nem fog ott kiférni.
Átkötöttük, és ki is gyütt.


Este még eljött egy másik nagyon rendes ember is megnézni az új szerzeményt. Az "új" narancssárga minijével. Ahogy beállt a kertkapun, le is szakadt a kipufogója, mert kicsit vacakul volt megcsinálva akkor még az úttest és a járda kapcsolata. Valahogy behajtogattuk a kipufogót a minibe, aztán otthon már meg tudta hegeszteni. Szegény ember kipufogótlanul mehetett haza, de másnap reggel újra ott volt - egy kicsit magasabb autóval.
Itt éppen a világot váltották meg 2 sör társaságában.


Vasárnap reggel folytattuk a munkát.


Újra eljött a tegnapi 2 segéderő, meg még az a srác is, aki a piros mini csomagtartóját gyógyította, és aki megtanított alapozást csiszolni.
Mindegyik azzal kezdte, hogy befeküdt alá, és megállapította: nahát, ezek nem az eredeti fékek!


Tekintve, hogy egy több, mint 40 éves autóról beszélünk, ez alapvetően megnyugtató. De a lényeg, amit felületes szemlélő (mint például én, akinek eszembe se jutott aláfeküdni) nem vett észre: ezek bizony tárcsafékek. Őszintén szólva, még ha aláfeküdtem volna, sem jöttem volna rá. De most már megismerem!!! (hátul maradtak a dobfékek) Ilyen kerék nélkül:


Ugyanaz az úri ember, akinek előző este leszakadt a kipufogója, és aki a 600-as motorját is összespriccelte, lemosta a mini motorját, és ha már benne volt, a motorházat is.



Itt már nem kispályázott az uram, ami a motort illeti. Amint kikerült a helyéről, már szedte is le a hengerfejet. "Úgy is másikat fogok rá rakni."


És a hűtővíz ilyen szép helyeken csurdogált benne, amikor még volt benne...


Végül nem bírták tovább... Neki estek mindannyian. Kiszedték a maradék ablakait, és... Még szerencse, hogy kéznél volt a matrac, mert képesek lettek volna ott a gránit köveken oldalra fektetni.


Aztán jött a "szervezett" kaláka-munka: az egyik kézzel kapar, a másik géppel, a harmadik nem is tudom...



Na jó, csak a kép kedvéért idétlenkedtek. Igazából mind jó gyerek. És jól is esett a nagyfokú segítség, ami a seatnál talán még jobban esett volna, mert akkor még tényleg lövésünk sem volt az egészhez. De valahogy úgy tűnik, hogy a minis népek jobban összetartanak.
Ezt a közeljövőben be is bizonyítjuk. Addig is szép napot (vagy inkább hetet/hónapot) mindenkinek!

2010. október 24., vasárnap

Az első nap a mini travellerrel

Amíg le nem zárul a szavazás (jobb felső sarok), nem fogom a nevén hívni.

Tehát, minden erőfeszítésem ellenére, kicsit több, mint egy éve egy mini travellerrel bővült a gépjárműparkunk.


Ha már megakadályozni nem sikerült, legalább egy fontos feltételt szabtam: amíg naranjito kész nincs, addig nem lehet a minihez nyúlni.
Ez a feltétel úgy 10 napig tartotta magát, amikor is az én drága uram felugrott egy hétvégére a huga házába. A seathoz nem nyúlt, viszont el kellett ismernem, igaza volt abban, hogy a további rozsdásodást megelőzendő, gyorsan kell lépni. Ugyanis a sógornőm seatja télire ki szokott költözni a nyári lakba, és abba az egy férőhelyes garázsba kettőnél több autó végképp nem fér el. Tehát a mininek már meg is rendeltük a méretre gyártott esőkabátot.

Na de sok a duma, tessék inkább dolgozni. Legelőször is leszerelte a dökcédulákat.


Aztán nekiesett a motornak. Azt állították, hogy ment, amikor leállították sok-sok évvel ezelőtt. Tehát, gyorsan felmatricázta a gyújtókábeleket...


öntött egy kis ócska olajat a hengerekbe...


és berakta az új gyertyákat.


Aztán lekapta a légszűrőt, inkább ne azon keresztül jusson a levegő a porlasztóba.


Itt a porlasztó is. Nem árt, ha szabadon van, hogy lehessen bele benzint rakni a próba-beindításhoz, a teljes szétszerelés előtt.


Aztán még bepillantott a szelepfedél alá, hogy megvannak-e a himbák...


de termszétesen a szelepfedelet csak tisztán lehetett visszarakni.



Végül a beindítás nem tűnt annyira sürgős feladatnak, mint a rozsdafoltok szanálása. Orra, ajtók, tető...




És az alváz. Úúúúú, az alváz... Még szerencse, hogy 1980-tól Spanyolországban használták, egy német mini mostanra már olyan flintstone-os lenne.


Azért, annyira nem rossz a helyzet, csak majdnem. Úgy értem, a rozsda alatt van még egy kis acél is mutatóban.


Bár ez a luk itt a bal első ajtó alatt nem sok jóval kecsegtet.



A jobb egy sem sokkal jobb. Ott is üvegszüvettel gyógyították korábban...


Így aztán jöhetett a fúrógépre szerelt drótkefe, a védőszemüveg, a kesztyű, és az órákon át tartó zizegés.




Végül a foszforsavas rozsdamentesítő.







Ez még csak egy hétvége volt ám. De a téli álom még messze volt. Ahhoz előbb a környék összes mini-őrültjének el kellett zarándokolni megnézni az új húst. És ha már ott vannak, miért ne koszolják össze magukat?

2010. október 22., péntek

Az új jövevény

Azt hiszem, tettem már rá utalásokat korábban, de végre itt a hivatalos bejelentés:

Új taggal bővül kis családunk!

Még nem tudjuk, hogy fiú-e vagy lány, de már gondolkozunk a néven.

Az úgy történt, hogy az angliai IMM után az én drága uram minis ismerettségi köre robbanásszerűen bővült. Rögtön akadt is valaki, aki valami eszméletlen jutányos áron ajánlott egy travellert.
Hogy mit??? Travellert? Azt a fajta mini-kombit, aminek fák vannak az oldalán??? Amit csak 1967-69-ig gyártottak, és már alig van belőlük? Spanyolországban valószínűleg egy sem? Kerül, amibe kerül, akármilyen állapotban is van, ha megvannak a papírjai, ide vele!

Mondtam is az uramnak, hogy elérkezett az a pillanat, hogy választania kell. Az ócskavasak, vagy én. Akkoriban ugye a seatot csiszoltuk ezerrel, és nagyon nem látszott a fény az alagút végén.
Kaszaként lebegett a fejem fölött annak az angliában látott fiatalembernek a képe, akinek a pólóján ez állt: "She made me choose between her and my mini. I'm wondering what she's doing now" (Azt akarta, hogy válasszak, ő vagy a minim. Vajon mit csinál most?)...

Hát, hiábavaló volt minden ellenállás. 2009. szeptember 1-én, rövid, de kiadós szervezés után, elmentek a miniért.
Antonio Albacete, Kamion GP Európa-bajnok volt kedves kölcsönadni az utánfutóját annak a srácnak, aki előző nyáron belement a piros minibe hátulról. A mini-gyilkos is ment ám, egy ekkora buliból nem maradhat ki. (legalább törlesztett egy kicsit az adósságából) Vonóhorga meg annak a srácnak volt, akinek a szomszédban van műhelye, és aki a csók után helyrerakta a mini hátulját.
Egy szép napos délutánon, meló után neki is vágtak a több, mint 100 km-es útnak. Íme a hely, amiről annyit tudtunk, hogy van egy csomó ócskavas, és "jó áron" el lehet hozni őket.


Akkoriban a mi kis naranjito-nk ugye még messze volt a festéstől. Bíztunk benne, hogy ennél szebb lesz majd. Szegény, reméljük, hogy a miénk soha nem fog erre a sorsa jutni.



És íme, (вот это) a szóban forgó, olcsón eladó, jó állapotú mini traveller:


Na, azért nem minden arany, ami fénylik. Ilyen elölről:




És a jó állapotú kaszni:




A belseje is megér egy misét:







És a lényeg: megvan a saját motorja.



A saját motorszámával.


Egy rövid takarítás után az is kiderült, hogy az alvázszám is egyezik a papírokon lévőkkel.


Valamivel éjfél után értek a fiúk a sógornőm házába a kis drágával. Utána még vacsi, majd másnap újra meló.

És akkor a névválasztás: apja szerint a Travi (ejtsd: trabi) a legjobb név. Szerintem egy félig magyar autónak a Trabi kicsit kompromittáló név lenne. Viszont tört fehérre (old english white) akarjuk festeni, a rendszáma pedig MU, így szerintem a Boci név sokkal jobb lenne neki.
A jobb fölső sarokban lehet szavazni.

Hamarosan kezdődik a restaurálás is.